Hands on adviseert Vitras over mobiele telefonie

Zorgmedewerkers Vitras tevreden over nieuwe telefoons

Vitras is één van de grootste zorginstellingen van Midden-Nederland. De ICT-afdeling bij Vitras heeft een transitie doorgemaakt. Het faciliteren van ICT-middelen voor de medewerkers valt onder de verantwoordelijkheid van Anton Los, Manager Facilitair Bureau bij Vitras. 

Hands on adviseert Vitras over mobiele telefonie

Anton is de spil tussen de organisatie en de externe specialisten en maakt de vertaalslag van wens naar concrete en haalbare oplossingen. Eén van zijn uitdagingen was het selecteren van nieuwe telefoons voor de medewerkers.

Hoe maak je een goede keuze op het gebied van mobiele telefoons?

Eén van de uitdagingen was het uitzoeken van nieuwe telefoons voor de medewerkers. Mobiele apparaten worden steeds essentiëler voor het primaire zorgproces. Het gebruik hiervan tijdens de werkzaamheden neemt intensief toe. Daardoor wordt de keuze voor toestellen steeds belangrijker. Bovendien was men bij Vitras niet tevreden over het toestel waar de laatste keer voor is gekozen. Voor deze nieuwe uitdaging schakelde Vitras dan ook de expertise van Hands on in.

Welke factoren neem je mee in een voorstel?

In de eerste fase inventariseerde Hands on alle factoren die bij Vitras een rol spelen bij het kiezen van het best passende toestel.

Belangrijke aspecten voor de medewerkers

Een belangrijke eis was dat specifieke zorg-applicaties optimaal op het toestel moesten functioneren, zoals ‘Ons Nedap’. Ook vond men de snelheid van het toestel een kritische factor. De snelheid van het toestel vormde een tweede kritische factor. In het verleden werden diverse toestellen naar Hands on teruggebracht. Zaken die Hands on hierin tegenkwam, werden meegenomen in het selectieproces. Zo is er specifiek gekeken naar toestellen die extra stevig en spatwaterdicht zijn: erg prettig als je mensen moet douchen en wassen en daarbij veel fysieke arbeid verricht.

Hands on adviseert Vitras over mobiele telefonie

Eisen van de directie

De directie stelde een budget beschikbaar waarbinnen het nieuwe toestel moest vallen. Daarnaast wenste de directie dat het toestel lang mee zou kunnen. Daarom was het belangrijk dat het nieuwe toestel 4G ondersteunde en de behuizing bestand was tegen intensief gebruik in de thuiszorg. Bereikbaarheid is ook een belangrijk onderdeel voor de verzorgenden in de wijk. Via Hands on en de huidige provider werd informatie opgehaald over de bereikbaarheid van verschillende toestellen.

Pilot bevestigt keuze voor toestel

Nadat er een toestel gekozen was dat aan alle eisen voldeed, de Samsung Xcover 3, werd er een pilot gestart met 30 medewerkers. De pilot wees uit dat het toestel voldeed aan de wensen en dat de medewerkers er prettig en efficiënt mee konden werken.

Anton Los: ”ICT-middelen worden steeds belangrijker. Onze mensen zijn minder vaak op kantoor, waardoor de afhankelijkheid van goede mobiele ICT-apparatuur steeds groter is. Medewerkers ervaren slechtwerkende apparatuur als zeer irritant. Gelukkig is dat probleem nu getackeld en kunnen zij zich volledig op het zorgproces focussen.”

Hands on adviseert Vitras over mobiele telefonie

Over Vitras

Vitras biedt thuiszorg, maatschappelijk werk, jeugdgezondheidszorg en gerelateerde diensten op het gebied van zorg, hulpverlening, advies, service, ondersteuning en hulpmiddelen. 

Vitras is één van de grootste zorginstellingen van Midden-Nederland. Vitras biedt deze diensten in de provincie Utrecht in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.